Munkagépekkel különösen fontos a fokozott elővigyázatosság a villamos hálózatok közelében!
Sajnos időről-időre előfordulnak olyan balesetek, melyek során jármű vagy munkagép ütközik hálózati oszlopnak, kidönti azt, elszakítja a vezetékeket vagy munkagép gémje, platója érintkezik a feszültség alatt lévő hálózattal. Az MVM Démász és az MVM Émász rendszeresen felhívja a figyelmet a szabadvezetéki hálózatok közelében történő munkavégzés kockázataira, az esetleges veszélyforrásokra és ismerteti azokat az alapvető szabályokat, amelyeknek betartása nélkülözhetetlen a balesetek megelőzése érdekében.
A vezetékek megközelítése tilos és életveszélyes, ezért létfontosságú, hogy mindig tartsuk be a megfelelő biztonsági távolságokat a szabadvezetékes villamosenergia-hálózatok közelében.
A villamos hálózatokat minden esetben feszültség alatt állónak kell tekinteni. Ez különösen fontos, ha egy jármű vagy munkagép oszlopnak ütközik, a vezetéket leszakítja vagy érintkezik vele.
Ha ilyen baleset történik, és a jármű feszültség alá kerül, a jármű és a föld közötti feszültségkülönbség miatt a vezetőt/gépkezelőt áramütés érheti, így a szokott módon – a járműbe kapaszkodva és onnan lelépve – semmiképp sem szabad lemászni. Amennyiben a munkagép nem gyullad ki, a legbiztonságosabb, ha a járműben marad, amíg a segítség megérkezik, mivel a fizikai törvényszerűségek miatt ott nem érheti áramütés (a Faraday-kalitka elvén a jármű belsejében nincs feszültségkülönbség). Figyelmeztesse a jármű közelében lévőket a veszélyhelyzetre, hogy a járművet, a vezetéket senki ne érintse meg és ne menjen a közelébe. Haladéktalanul jelentse be az áramszolgáltató hibabejelentőjén az esetet, és várja meg a kiérkező szakembereket, kövesse utasításaikat. Ha tudatosan, megfontoltan, a fentiek szerint cselekszik, amíg a segítség megérkezik és a szakemberek elvégzik a hálózat feszültségmentesítését, a járműben lesz a legnagyobb biztonságban.
Ha mindenképpen el kell hagynia a járművet, mert kigyullad, azt úgy tegye, hogy egyszerre (egy időpillanatban) ne kerüljön közvetlen kapcsolatba a jármű fémrészeivel és a talajjal, a feltételezhetően feszültség alatt álló részekhez ne érjen hozzá. A munkagépen keresztül ilyenkor áram folyik a talaj felé és abban szétterjed. Ha a munkagép elhagyása során lelép, és közben kapaszkodik, akkor áramütést szenved. Ezért ne kapaszkodva szálljon ki, hanem óvatosan ugorjon le és talajérintés előtt mindenképpen engedje el a gépet. Normál lépésekkel haladva ún. lépésfeszültség alakul ki, amelyet két lábával áthidalva egy zárt áramkör képződik, ami szintén áramütéshez vezet, ezért talajt érve a járműtől páros lábbal ugrálva vagy egymás mellé helyezett lábfejekkel lépdelve távolodjon el legalább 20 méterre.
Ha tisztában vagyunk a veszélyforrásokkal és a teendőkkel, tudatosan cselekszünk, a végzetes balesetek elkerülhetők!